نورپردازی دکوراسیون

گروه طراحی بوبارس

نورپردازی در طراحی پذیرایی


نورپردازی دکوراسیون

امروزه نور و نور پردازی نقش بسیار مهمی در زندگی انسانها ایفا می کند. اصولا نور ریشه در نخستین روز خلقت دارد. یعنی زمانی که واقعه نورانی Big Bang انفجار بزرگ زمین و کهکشان را بوجود آورد.

نورپردازی داخلی سه نوع دارد :
1 – نورپردازی کلی
2 – روشنائی محیط کار
3 – نور تاکیدی (متمرکز)

1-  نور پردازی کلی: نورپردازی غیرمستقیم است. چشم را نمی‌زند و از دیواره‌ها و سقف می‌تابد تا نور آرام‌بخشی در پس زمینه خلق کند. نورپردازی کلی باید به همه جا یکسان بتابد. یعنی نباید نقاطی از اتاق بیش از حد بدرخشد و نقاطی در سایه فرو رود. منابع روشنائی کلی مانند چراغ‌های توکار و چراغ‌های ریل‌دار باید متناسب و منعطف با نیاز فضا تعبیه شود. برای نمونه می‌توانید با نصب کلید دیمر، به سادگی اتاق ناهارخوری را برای مهمانی‌ها لذت‌بخش‌تر کنید .

2- نورپردازی محیط کار: نوری که برای فعالیت‌های ویژه مانند نوشتن، خواندن، ‌آشپزی، کار با کامپیوتر، ‌آرایش و سرگرمی لازم است. این روشنائی مخصوص محیط کار است، سایه نمی‌اندازد و چشم را خسته نمی‌کند. از وسایلی مانند چراغ مطالعه، ‌چراغ پاتختی یا چراغ‌های ویژه میز آشپزخانه تامین می‌شود .

3- نور تاکیدی: این نور فقط جنبه تزئینی دارد. و در طراحی خلاق از منابع نوری مختلف از جمله چراغ‌های پایه‌دار بالاتاب، ‌چراغ‌های دیواری و چراغ‌های لکه افکن (دارای منبع نور بزرگتر از نور نقطه‌ای) استفاده می‌شود. این روشنائی را برای تاکید بر وجوه جذاب اتاق از جمله آثار هنری، مجموعه‌های نفیس، ‌نقش و نگارها یا عناصر و آرایه‌های معماری به کار می‌گیرند. بنابراین قبل از آنکه به چراغ‌های گران‌قیمت روی آورید، تنظیم نور اتاق‌هایتان را با چراغ‌های نسبتا ارزانی که به لبه میز وصل می‌شوند و لامپ‌های رنگی با وات‌های مختلف بررسی کنید.

روش‌های ایجاد نورپردازی ایده‌آل:

روش های متفاوتی برای ایجاد نورپردازی ایده آل در مکان های مختلف وجود دارد. در اتاق پذیرایی، لوسترها و نورهای مخفی در سقف و دیوارها نقش مهمی در نورپردازی ایفا می کنند. در تصاویر زیر برای نورپردازی دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی از لوسترها، نورهای مخفی در سقف و دیوار ها با ایده های جدید و متفاوت استفاده شده است که می توانند ایده های مناسبی برای الگوبرداری باشند.

نورپردازی دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی علاوه بر بخشیدن زیبایی به دکوراسیون منزلتان به حفظ شادابی میان شما و اطرافیانتان نیز کمک می نماید. می توانید برای مشاهده دکوراسیون های پذیرایی بیشتر به بخش دکوراسیون پذیرایی و برای مشاهده نور پردازی های بیشتر به بخش کناف مراجعه نمایید، تا الگوهای بیشتری برای ایده گرفتن داشته باشید.

دکوراسیون داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *