گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی با راز و رمزهای خاص

بسیاری از خانم ها با اینکه در آپارتمان زندگی می کنند به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی علاقه دارند. گیاهان خانگی سر زنده و شاداب در فضای داخلی خانه نیازمند مراقبت زیادی هستند و گاهی اوقات از دست رفتن نشاط و زیبایی گیاهان خانگی به دغدغه همیشگی صاحبان گل و گیاه در منزل تبدیل می شود.

چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم؟

نفس گیاهان را تازه کنید

گیاهان آپارتمانی به هوای تازه نیاز دارند بنابر این لازم است برای نگهداری گیاهان آپارتمانی پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید تا اکسیژن تازه به فضای ساختمان وارد شود. رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان آپارتمانی سبب استحکام ساقه ی گیاه شده و رنگ برگ های آن را شاداب می کند پس نزدیک های صبح پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود.

بدون نور زندگی ممکن نیست

گیاهان به نور خورشید احتیاج زیادی دارند زیرا نور خورشید در ساخت سبزینه ی گیاهان نقش مهمی دارد پس حتما گیاهان را در مکانی بگذارید که نور کافی به آنجا برسد.

البته همه ی گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند و برخی به نور کمتر نیاز دارند، قرار دادن این گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید سبب رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی گیاه می شود. پس در نگهداری گیاهان آپارتمانی نور باید به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد.

در آب دادن زیاده روی نکنید

گیاهان نیز مانند همه ی موجودات زنده به میزان معینی از آب و غذا نیاز دارند پس آبیاری زیاد آنها و آب دادن در فواصل زمانی غیرمنظم و بسیار کوتاه سبب خشک شدن یا گندیده شدنشان خواهد شد. لازم است بدانید در زیر گلدان ها حتماً باید یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه ی نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت های ریشه برسد. وجود این سوراخ ها سبب جریان هوا شده و امکان تنفس ریشه را ایجاد می کند.

به خاک گلدان رسیدگی کنید

در نگهداری از گلدان های خانگی باید به خاک آن توجه کرد، بهتر است خاکی انتخاب شود که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت های مختلف خاک ضروری است.

بعد از مدت معین باید گلدان تعویض گردد؛ این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی زمانی که ریشه ها به سوراخ های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید.

همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. به دلیل رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگتر باشد.

حرارت را در سطح متعادل نگه دارید

دمای نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان با تابستان باید در سطح 22 تا 25 درجه ی سانتی گراد باشد، نگهداری گیاهان در دمای پایین سبب پژمردگی و از دست دادن شادابی گیاه می شود.

به فکر زمستان هم باشید

در فصل زمستان دمای هوا کاهش چشمگیری پیدا می کند و بسیاری از گیاهان به خواب زمستانی می روند پس اگر در فصل زمستان گیاهان شما به ظاهر خشک شدند، نترسید. برای نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان تنظیم دما مهم است پس برای گرم کردن گیاهان بهترین روش، روش غیرمستقیم است؛ یعنی کل فضای اتاق را گرم کنید و با دیدن خشکی ظاهری گیاهان گلدان را تعویض نکنید و تعویض گلدان و خاک آن را به فصل بهار موکول کنید.

رطوبت کم

در فصل زمستان و گرم کردن خانه، میزان رطوبت خانه کاهش پیدا می کند و کمبود رطوبت خود را بصورت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان نشان می دهد.

آبدهی نامناسب و تشکیل نمک

اندازه کافی آب ندادن به گیاهان گلدانی و مرطوب کردن خاک آن به طوری که آب از آن سر ریز شود و بیش از اندازه از زیر گلدان خارج شود منجر به تشکیل نمک هایی شده که مانع از رشد گیاه می شوند.

بی توجهی به آفت گیاهان

تارتنچه، شته، خستر آردپوش از آفاتی هستند که بسیار سریع رشد می کنند و می توانند یک روزه همه گیاه را محاصره کنند. این آفات اگر به اندازه کافی مقاوم باشند گیاه دیگر ترمیم نمی شود.

گل را به گلدان محدود کنید

رشد بیشتر گیاه از اندازه گلدان سبب می شود که ریشه ها داخل گلدان دور خودشان بپیچند و رشد خود را محدود کنند. گیاهان در گلدان های کوچکتر از اندازه مناسب خودشان، بسیار زودتر خشک می شوند پس باید در شرایط مناسب گلدان را تعویض نمود و گلدانی متناسب با اندازه گیاه به کار برد.

 

دکوراسیون داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *